فوت و فن

  • ۰
  • ۰

سه نوع رایج گچ دندان عبارتند از گچ ولمیکس، گچ استون و گچ سفید. در واقع گچ سنگ و گچ ولمیکس گچ سنگ محسوب می شوند. این نام ها نام های رایج گچ های موجود در بازار هستند اما نام علمی آن ها با نام های رایج متفاوت است.


گچ ولمیکس: گچ ولمیکس برای قالب گیری قالب های مربوط به کارهای ثابت مانند بریج های کامپوزیت و دندان مصنوعی استفاده می شود.
گچ استون: گچ دندان استون برای از بین بردن کپک های روی فک جلویی استفاده می شود. به عنوان مثال، دندانپزشک روی دندان های فک پایین کار کرد. او همچنین دندان ها را برید و قالب زد، اما یک قالب از فک بالا نیز برای شما فرستاد تا رابطه بین دندان های بالا و پایین را به آزمایشگاه نزدیک تر کنید. از گچ استون برای قالب گیری فک بالا استفاده می شود.
گچ سفید: از این گچ برای ریخته گری قالب های اولیه برای کارهای معمولی و متحرک استفاده می شود. گچ سفید به عنوان یک مفصل کننده برای هر دو لنت ثابت و لنگر عمل می کند. حتی برای ریخته گری فونداسیون بهتر است از گچ سفید استفاده نشود.
دندان های فک بالا و پایین را به لابروم متصل می کند.

ویژگی های گچ دندان با کیفیت بالا:

گچ دندانی مناسب و باکیفیت دارای خواص زیر است:
زمان پخت گچ دندان باید به اندازه ای باشد که ریخته گری به راحتی و نه بیشتر از حد معمول انجام شود.
گچ هنگام قرار دادن باید تغییرات حجم کمی داشته باشد تا شکل فک یا دندان ها را زیاد تغییر ندهد و اندازه واقعی را حفظ کند.
دارای سختی کافی برای تحمل فشار و اصطکاک در فعالیت های مختلف است.
دارای تخلخل کم است.

پلیمریزاسیون مواد مصنوعی نباید روی گچ قالب تأثیر بگذارد.

 

تغییر پذیری ابعاد گچ‌ دندانسازی یا expension:

پارامترهای گچ دندان ممکن است پس از مخلوط شدن با آب تغییر کند، اما این تغییرات دائمی نیستند. گچ های مختلف پارامترهای مختلفی دارند. برخی از آنها وقتی با آب مخلوط می شوند، پارامترهای خود را بیشتر از بقیه تغییر می دهند.
گچ سفید: گچ سفید قطعه ای از گچ است که پس از مخلوط شدن با آب از شکل اصلی خود بزرگتر است. این گچ نسبت به اندازه گچ ها تغییرات ابعادی متعددی دارد.
خشک کن سنگ: این خشک کن پس از خشک شدن تغییرات کمی دارد. باز هم تغییر در اندازه گیری ها کم نیست. سیمان سنگ نسبت به سیمان ولمیکس انعطاف پذیرتر است.
گچ با تراکم بالا: گچ با تراکم بالا نسبت به سایر گچ ها تغییر ابعادی کمتری دارد. به همین دلیل از این گچ برای کارهای ثابت مانند روکش استفاده می شود.

 

انواع رنگ گچ دندان:

رنگ گچ متفاوت است، اما رنگ آنها تاثیری در کاربرد گچ ندارد گچ های یک نوع، اما رنگ های مختلف، با یکدیگر تفاوتی ندارند
به عنوان مثال، سنگ گچ می تواند آبی، زرد، صورتی و غیره باشد. گچ ولمیکس رنگ های مختلفی دارد و نوع و کاربرد گچ و استفاده صحیح از آن مهم است.
 

روش و روش های مخلوط کردن گچ دندان با آب:

مخلوط کردن گچ دندان با آب به ابزارهایی مانند ظرف یا کاسه، مخلوط کن و سرنگ نیاز دارد. ضمناً برای هر گچ پیمانه ای در نظر گرفته می شود و مقدار آب را با توجه به وزن گچ و پیمانه انتخاب می کنند تا پس از اختلاط به صورت خمیر درآید. هنگامی که گچ به خمیر تبدیل شد، فرآیند قالب گیری کامل می شود. برای اینکه بفهمیم خمیر به دست آمده مناسب است، لازم است بدانید که مخلوط آب و گچ پاریس باید حالت خمیری خوب و یکدستی داشته باشد تا تمام حفره های زیر دهان و دندان را پر کرده و تشکیل دهد.
سه روش پیشنهادی برای مخلوط کردن گچ و آب:
روش اختلاط با مقدار مشخصی آب: این روش بر اساس تجربه شماست، مثلاً با توجه به تجربه قبلی خود به این نتیجه رسیده اید که برای گچ ولمیکس با اندازه گیری به دو یا چهار سی سی آب نیاز دارید. در اینجا راهنمای شخصی شما است. برای اندازه گیری دقیق مقدار آب می توانید از سرنگ استفاده کنید.
دستورالعمل سازنده: روی هر بسته گچ دستوری وجود دارد که می توانید از آن برای مخلوط کردن استفاده کنید. در این دستورالعمل میزان آب و گچ مشخص شده است.
روش دیگر روشی است که در آن حجم آب مشخص نیست، اما اندازه گیری آن مشخص است. مثلا یک لیوان گچ کنارش می ریزید و روی گچ داخل کاسه به اندازه کافی آب می پاشید تا به قوام خمیری که می خواهید برسد.

در صورتی که قصد خرید گچ مرغوب دارید روی خرید گچ دندانسازی کلیک کنید

  • ۰۱/۰۵/۲۲
  • helnaz parham

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی